Zawory Regulacyjne

Zawory Regulacyjne

Rozdzielacze pneumatyczne służą do uruchamiania, zatrzymywania lub prostej zmiany kierunku przepływu powietrza zgodnie z wymaganiami systemów sprężonego powietrza. Sprężone powietrze jest wykorzystywane przez wiele firm do obsługi urządzeń i narzędzi wykorzystywanych w procesie produkcyjnym.

Aby zrozumieć, w jaki sposób wykorzystywane są kierunkowe zawory regulacyjne, bardzo ważna jest znajomość różnych typów kierunkowych zaworów dostępnych na rynku.

Kierunkowe zawory regulacyjne są przeznaczone do różnych zastosowań, firmy mogą stosować jeden typ zaworu do różnych zadań lub mogą stosować kombinację wielu typów kierunkowych zaworów regulacyjnych do wykonywania konkretnych zadań.

Wszystkie te konstrukcje są podzielone na konstrukcje, takie jak szpula, uszczelnienie ślizgowe, poppet, membrana i obrotowe. Ze wszystkich tych wzorów, najczęściej spotykane to poppet i szpula.

Rozdzielacz sterowany rozdzielaczem tłoczonym został zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić użytkownikom pożądany przez nich schemat przepływu w większości zastosowań. Niewielka siła zewnętrzna jest niezbędna do przesunięcia równowagi, a ta jakość szpuli sprawia, że bardzo łatwo można uruchomić basen.

Również podczas skoku zmiany biegów szpula jest zaprojektowana tak, aby pozostawała stała. Ułatwia to zaworowi suwakowemu łatwe wykonanie skoku po usunięciu stagnacji.

Zawory sterujące kierunkiem obrotów szpuli wyposażone są w uszczelkę elastometryczną, która dociska do ciśnienia w celu zapewnienia szczelności. Są one przeznaczone do stosowania w trzech aplikacjach opartych na położeniu i umożliwiają blokowanie przedmuchu, który pochodzi z wydechu, gdy zmienia się schemat przepływu.

Są one odporne na zabrudzenia, a gdy są regularnie smarowane, mogą przetrwać wiele lat.

Oba typy zaworów suwakowych są dostępne w konfiguracji 3 i 4-drogowej. Zawór trójdrożny może być również użyty jako 2-drożny suwak poprzez proste zablokowanie jednego portu.

Zawory regulacyjne

Jak sama nazwa wskazuje, zawory poppet zawierają użycie dużych uszczelek poppetowych, a ich działanie jest prawie podobne do tego, jak w przypadku normalnego kranu z wodą w domu. Poppet uszczelnienie zaworu porusza się w kierunku prostopadłym do płaszczyzny są z zaworu i zmusza pierścieniowy grzbiet zaworu w celu zapewnienia całkowitego uszczelnienia.

Zawory Poppet są szybkie i łatwe w użyciu. Ich solidna konstrukcja sprawia, że są idealne do każdego wymagającego zastosowania. Zawory Poppet są zaprojektowane w konfiguracji 2, 3 i 4-drogowej.

Spróbujmy teraz zrozumieć różne typy konfiguracji zaworów.

Konfiguracja zaworów dwudrożnych

Posiadają one dwa porty, które są połączone w celu rozpoczęcia lub zatrzymania przepływu powietrza. Zazwyczaj posiadają one elektromagnetyczną zmianę biegów, która jest sterowana elektrycznie w celu sterowania przepływem. Są one bardzo ważne w każdym systemie powietrznym, ponieważ oferują bardzo prostą funkcję start/stop i mogą być używane do łączenia, izolowania, jak również blokowania różnych części systemu.

Konfiguracja zaworu trójdrożnego

Zawory trójdrogowe są prawie podobne do zaworów dwudrogowych, ale posiadają dodatkowy port, który może być wykorzystany do odprowadzania strumienia powietrza w dół.

Są one dostępne w konfiguracji otwartej i zamkniętej. Mogą być stosowane w cylindrach z pojedynczym lub sprężynowym powrotem. Są one również idealne lub stosowane w systemach, w których obciążenie musi być utrzymywane pod ciśnieniem z naprzemiennym wyciągiem. Mogą być sterowane zarówno powietrzem, jak i pilotami.

Mogą być również stosowane parami do sterowania siłownikami powietrznymi (działającymi dwukierunkowo) w celu całkowitego zastąpienia zaworu czterodrożnego. Jest to idealne rozwiązanie w przypadku, gdy istnieje większe zapotrzebowanie na dużą prędkość obrotową cylindra.

To właśnie dzięki sprzężeniu zwartemu zawory trójdrogowe oferują. Ścisłe rozmieszczenie złączy pozwala zminimalizować ciśnienie zwrotne i spadkowe cylindra, pozwalając na uzyskanie wyższych prędkości.

Konfiguracja zaworu czterodrogowego

Wykorzystać funkcję podobną do funkcji zaworu trójdrożnego, gdzie jeden pozostaje otwarty, a drugi zamknięty. Posiadają one kilka portów wydechowych, które pracują naprzemiennie do wydechu i do zwiększania ciśnienia.

Idealnie sprawdzają się w siłownikach pneumatycznych (o podwójnym działaniu), silnikach pneumatycznych (dwukierunkowych), a także w różnych obwodach powietrza. Ponadto dwa cylindry powietrzne (działające jednokierunkowo) mogą być obsługiwane za pomocą jednego zaworu czterodrożnego.

Spośród trzech konfiguracji zaworów, zawór trójdrożny może być bardzo mylący w instalacji. Funkcje takie jak aplikacje typu jog-type cylindra i wyłącznik awaryjny są niepotrzebnie wymagane do wykonania, nawet bez faktycznego zrozumienia złożoności i wzrostu kosztów, jakie może to spowodować.

Aby uniknąć tego zamieszania i wyeliminować dość kosztowne zawiłości, lepiej jest zbadać wymienione poniżej czynniki – np.

  • Czy siłowniki, wyłącznik awaryjny jest faktycznie wymagany w fazie wsuwania lub przedłużania?
  • Czy rzeczywiście konieczne jest zatrzymanie butli w jej środku skoku?
  • Czy wciąganie, wciąganie lub przedłużanie fazy jest absolutnie obowiązkowe?
  • Jeśli odpowiedź na wszystkie te pytania brzmi „tak”, to należy kontynuować tylko wykonywanie tej funkcji. Poza utrudnianiem pracy, może to niejednokrotnie prowadzić do różnych zagrożeń dla bezpieczeństwa.

Konserwacja

Zaplanowana konserwacja jest kluczem do zapewnienia, że kierunkowe zawory regulacyjne będą działać jak najlepiej. Przyjrzyjmy się niektórym rzeczom, które możesz zrobić, aby zapewnić ich bezbłędne działanie.

Należy zaplanować konserwację i smarowanie, aby zapewnić, że zawór jest w optymalnym stanie. Osoba odpowiedzialna za konserwację powinna posiadać odpowiednią wiedzę i powinna prowadzić dokumentację dat i zadań wykonywanych na zaworze.

Można prowadzić listę kontrolną, którą należy wypełnić, aby zapewnić, że wszystkie podstawowe aspekty zaworu są odpowiednio uwzględnione.

Przydatne jest również prowadzenie ewidencji wymienianych części, daty serwisowania, numeru seryjnego zaworów oraz daty wymiany oleju smarowego w celu szybkiego odniesienia w przyszłości.

Przegląd wszystkich zapisów raz w roku. Pozwoli to na zorientowanie się w nieprawidłowym działaniu, które ma miejsce regularnie. Możesz podjąć niezbędne działania w celu wyeliminowania tego problemu, aby zapewnić, że szanse awarii i koszty konserwacji są zmniejszone.