Zapytaj Atlas Copco: Powietrze bezolejowe i klasa ISO 0

Zapytaj Atlas Copco: Powietrze bezolejowe i klasa ISO 0

Zapytaj Atlas Copco to segment, w którym omawia się najczęściej zadawane pytania dotyczące różnych technologii sprężarek, podciśnienia i dmuchaw, procesów i najlepszych praktyk.

Dzisiejsze odpowiedzi pochodzą od Deepak Vetal, kierownika ds.

marketingu produktów, bezolejowej śruby, powietrza odśrodkowego i powietrza pod wysokim ciśnieniem.

Q: Czym jest powietrze bezolejowe?
A: Sprężarki, które nie wykorzystują oleju lub smarów w komorze sprężania powietrza, wytwarzają powietrze wolne od oleju i są sklasyfikowane według ISO jako klasa 0.

Przed 2001 r.

klasa 1 była najwyższą klasyfikacją i była nazywana technicznie bezolejowym powietrzem.

Wciąż jednak dopuszczalna jest zawartość oleju do 0,01 mg/m3, co wystarcza, aby uszkodzić wrażliwe aplikacje.

P: Wydaje się, że mogą wystąpić problemy z wytwarzaniem powietrza wolnego od oleju, jeżeli sprężarka znajduje się w trudnym lub zanieczyszczonym środowisku.

Czy jakość powietrza atmosferycznego wpływa na jakość powietrza wyjściowego?
O: Nie.

Sprężarki firmy Atlas Copco nie zawierające oleju są testowane w przeciętnym zanieczyszczonym środowisku przemysłowym w pobliżu fabryki, a nie w laboratorium.

TÜV, niezależna, międzynarodowa organizacja specjalizująca się w ocenie bezpieczeństwa i jakości technologii, przeprowadza testy.

Nawet przy dużej aktywności w zakresie obróbki skrawaniem i ruchu pojazdów na tym obszarze, TÜV stwierdził, że zawartość oleju w otaczającym powietrzu wynosi tylko 0,003 mg/m3.

(Norma ISO technicznie bezolejowa jest znacznie wyższa niż norma 0,01 mg/m3).

Większość środowisk przemysłowych mieści się w tym zakresie, więc z powietrza atmosferycznego nie będzie pobierany żaden znaczący olej.

Q: Jak bezolejowa sprężarka usuwa olej i inne zanieczyszczenia z powietrza atmosferycznego?
O: Powietrze atmosferyczne ma bardzo małe ślady oleju pochodzącego z pojazdów i źródeł przemysłowych.

Zasysany przez bezolejową sprężarkę powietrza, ten niezwykle niski poziom oleju atmosferycznego jest wymywany przez kondensat w chłodnicy międzystopniowej i chłodnicy końcowej, dzięki czemu powstaje czyste, bezolejowe powietrze dla Państwa procesu.

P: Nie mam sprężarki bezolejowej, ale używam filtra olejowego.

Czy to nie gwarantuje, że cały olej zostanie usunięty, dzięki czemu moje powietrze jest wolne od oleju?
A: Nie.

Filtry koalescencyjne usuwają aerozole i płyny olejowe, ale nie usuwają oparów oleju.

W systemach sprężonego powietrza z wtryskiem oleju może być nawet czterokrotnie więcej oparów oleju w powietrzu wyjściowym niż w aerozolach olejowych.

Bez usuwania oparów, powietrze jest nadal zanieczyszczone, co stanowi zagrożenie dla zastosowań od pracy w przemyśle motoryzacyjnym do produkcji farmaceutycznej.

P: Czy istnieje realne ryzyko wykorzystania układu sprężarki z wtryskiem oleju do wrażliwych zastosowań?
A: Absolutnie.

Olej sprężarkowy stanowi większość zanieczyszczeń w układach sprężarkowych z wtryskiem oleju.

Poleganie na filtrach i suszarkach w celu usunięcia oleju zwiększa ryzyko zanieczyszczenia.

Z systemami sprężarek z wtryskiem oleju wiążą się trzy główne zagrożenia awaryjne:

Gdy temperatura wzrasta, więcej oleju przechodzi przez filtry.

Wysokie temperatury znacznie skracają żywotność filtrów z węglem aktywnym.

Jeśli filtry nie zostaną wymienione w odpowiednim czasie, olej wejdzie do procesu.

Masz pytania do naszych ekspertów? Daj nam znać w poniższych uwagach.

Na Twoje pytanie można odpowiedzieć w następnej odsłonie programu Ask Atlas Copco!