Technologia Blockchain

Więc, przeczytałeś kilka artykułów o łańcuchu blokowym(z angielskiego blockchain) (jak te powiązane na dole tego artykułu) i jesteś zaintrygowany jego potencjałem dla swojej firmy. Ale ponieważ nie ma dobrze znanego, szeroko stosowanego pakietu oprogramowania typu blockchain, nie jesteście pewni, gdzie zacząć.

Jeśli to brzmi jak ty, mam dobre i złe wieści.

Złą wiadomością jest to, że na dzień dzisiejszy, nie ma „łatwego” lub bezpośredniego sposobu na podbicie z blokchainem.

Dobrą wiadomością jest to, że niektóre produkty zaczynają wkraczać na rynek – a więcej jest w drodze. Jednym z pierwszych z nich jest Azure Blockchain Workbench Microsoftu, który może być używany do skonfigurowania szybkich dowodów koncepcji w celu określenia, co działa najlepiej dla Ciebie, zgodnie z Caglayan Arkan, globalny prymat Microsoft Manufacturing & Resources Industry. Niektóre próbki blokowe Azure są również dostępne w Github.

Na imprezie Manufacturing in American, sponsorowanej przez Siemensa i Electro-Matic, panel dyskusyjny z udziałem Johna Greavesa z Sonarii (dostawcy oprogramowania do śledzenia i zarządzania), Davide’a Picciotto z Siemens Industry, Aarona Ault z Purdue University i Kevina Otto z GS1 US (organizacja ds. standardów kierowana przez członków) zajął się kwestią tego, w jaki sposób firmy produkujące żywność i napoje mogą rozpocząć wdrażanie łańcucha blokowego. Jak zauważono w wielu poniższych artykułach, łańcuch blokowy ma przede wszystkim wpływ na żywność i napoje oraz pakowane towary konsumpcyjne (CPG) ze względu na unikalne i bezpieczne możliwości śledzenia łańcucha dostaw.

Otto zauważył, że na dzień dzisiejszy zasadnicza kwestia zapewnienia rentowności łańcucha dostaw dla przemysłu koncentruje się na dokładnym gromadzeniu danych i otwartości na udostępnianie tych danych z korzyścią dla wszystkich. „Blockchain nie rozwiąże problemu producentów nie udostępniających danych, jeśli producenci nie przechwytują ich do wykorzystania”, powiedział.

Aby rozwiązać ten problem, GS1 uruchomiła międzybranżową grupę dyskusyjną w związku z inicjatywą dotyczącą standardów GS1 w zakresie usług gastronomicznych, aby dzielić się publicznie dostępnymi informacjami na temat produktów, jak również tym, co jest dzielone między partnerami handlowymi. Celem grupy jest zrozumienie powiązań pomiędzy standardami GS1 i łańcuchem blokowym, aby lepiej określić, co musi być naprawdę przejrzyste.

Opierając się na ustaleniach tej grupy dyskusyjnej, Otto powiedział, że GS1 jest w trakcie opracowywania wytycznych dotyczących podstawowego zestawu danych, które firmy będą musiały zacząć od łańcucha blokowego. Oczekuje on, że wytyczne te zostaną opublikowane do końca tego roku.

Chociaż oficjalne wytyczne od GS1 nie są jeszcze dostępne, Otto powiedział, że ważne jest, aby firmy zaczęły przygotowywać się teraz, oceniając stan danych swojej organizacji. Oznacza to prowadzenie wewnętrznych dyskusji na temat danych przed skontaktowaniem się z innymi partnerami handlowymi w sprawie sieci blokowej. „Organizacje muszą mieć jasność co do tego, czym chcą się dzielić i czym nigdy się nie podzielą”, powiedział.
Organizacje muszą mieć jasność co do tego, czym chcą się dzielić i czym nigdy się nie podzielą.

Kolejnym kluczowym krokiem, który możesz teraz zrobić, jest upewnienie się, że Twoje dane są znormalizowane i niepowtarzalnie identyfikowalne, powiedział Otto. „To wspaniałe miejsce do rozpoczęcia procesu. W przemyśle spożywczym, napojów i CGP stosowanie standardów GS1 ma sens. Ponad pięć miliardów kodów kreskowych zgodnych ze standardem GS1 skanuje się codziennie, a korzystanie ze standardowych informacji zwiększa jedynie korzyści płynące z technologii udostępniania danych, takich jak blockchain”.

Audyt procesu blockchain jest dobrym pierwszym krokiem dla firm do przygotowania danych do standaryzacji i potencjalnego udostępniania poprzez blockchain, według Greaves. „Wielu dostawców może pomóc Ci w przeprowadzeniu audytu”, powiedział, „Ale ważne jest, aby pamiętać, że musisz znać swoją organizację, swoje dane, swoje procesy intymnie. Sprzedawca może dostarczyć „jak”, ale znasz ważniejsze szczegóły dotyczące Twojej firmy, aby podjąć decyzję, czy łańcuch blokowy może pomóc Ci rozwiązać Twój problem”.

Jeśli chodzi o wykorzystanie łańcucha blokowego do rozwiązywania konkretnych problemów biznesowych, Greaves mówi, że ważne jest uświadomienie sobie z góry, że proces rozwiązywania problemów może się skomplikować. „Ponad połowa pierwotnych właścicieli projektów zostaje wysiedlona w ciągu pierwszych kilku miesięcy, ponieważ ich identyfikacja problemu doprowadziła do odkrycia innych problemów w całej korporacji”, powiedział.

Aby złagodzić ten problem, Greaves zaleca utworzenie zespołu projektowego, który reprezentuje różne działy. „Blockchain nie może działać w silosach. Ludzie muszą pracować razem w całej organizacji, aby łańcuch blokowy był skuteczny”, powiedział

Ault dodał, że skupienie się na początkowym problemie z projektem pilotażowym jest najlepszym sposobem na rozpoczęcie pracy po standaryzacji danych i przygotowaniu ich do udostępniania. „To jest podróż”, powiedział. „Nie wystarczy tylko przerzucić przełącznik z łańcuchem blokowym. Poczynając od pilota, a kończąc na etapie drugim i trzecim, to inteligentny sposób na wprowadzenie technologii do Twojej organizacji”.

W tych początkowych dniach, kluczowe jest, aby uznać, że wdrożenie i korzystanie z łańcucha blokowego będzie podróżą, tak jak ma to miejsce w przypadku Industry 4.0 lub Industrial Internet of Things. Dla niektórych perspektyw na to, należy wziąć pod uwagę, że wielu ekspertów, którzy są zaznajomieni z potencjalnymi zastosowaniami w łańcuchu dostaw żywności, napojów i CPG wierzą, że łańcuch blokowy ostatecznie wykroczy poza partnerów w łańcuchu dostaw, docierając aż do konsumenta. Przewidują, że dane dotyczące łańcucha dostaw będą wykorzystywane przez konsumentów, aby pomóc im w podejmowaniu decyzji o zakupie.

Otto wyjaśnił projekt weryfikacji poprawności koncepcji prowadzony obecnie przez jednego z detalistów, który pozwoli konsumentom na zeskanowanie kodu kreskowego na opakowaniu pomarańczy w celu uzyskania dostępu do informacji na temat poziomu słodyczy i kwasowości pomarańczy. „Jeśli konsumenci zaczną otrzymywać tego typu informacje od jednego detalisty, będą oczekiwać ich od innych detalistów”, powiedział. „Idea kierowania decyzjami zakupowymi za pomocą danych nie zniknie. I zacznie się śnieżna kula; ponieważ można zacząć podawać konsumentom taki poziom informacji o produkcie, będzie to sprzyjać preferencjom w punkcie konsumpcji”.