System pneumatyczny – codzienna konserwacja

System pneumatyczny – codzienna konserwacja

W systemach pneumatycznych regularna konserwacja wszystkich komponentów jest niezwykle ważna, aby zapewnić, że system pracuje z pełnym potencjałem. W przypadku niewłaściwej konserwacji, częste uszkodzenia i awarie będą się zdarzać, a to z kolei skróci żywotność urządzeń i spowoduje dodatkowe koszty.

Regularna konserwacja pozwoli Ci znaleźć uszkodzone lub nieprawidłowo działające części systemu, a także pozwoli Ci na podjęcie w odpowiednim czasie działań w tym zakresie.

Tak więc, firmy powinny zapewnić, że mają specjalny zespół do zarządzania konserwacją systemów pneumatycznych i podjąć kroki w celu dalszego poszerzania wiedzy na temat najnowszych systemów pneumatycznych, aby zapewnić odpowiednią konserwację z najlepszą i najnowszą wiedzą.

Przyjrzyjmy się niektórym aspektom regularnej konserwacji systemów pneumatycznych.

Projektowanie układu pneumatycznego

Aby zapewnić, że działania konserwacyjne przynoszą wymagane wyniki, bardzo ważne jest, aby system pneumatyczny został zaprojektowany z odpowiednią wiedzą przez doświadczonych, profesjonalnych projektantów.

Głównym problemem każdego systemu pneumatycznego jest jego rurociąg i układ powietrzny. Dlatego projektant powinien przywiązywać odpowiednią wagę do układania sieci rurociągów i przepływu powietrza, aby zapewnić, że ryzyko awarii jest minimalne.

Kolejną ważną rzeczą przy projektowaniu systemu pneumatycznego jest to, że system powinien być zaprojektowany tak prosto, jak to możliwe. Im łatwiej poradzą sobie z mniejszą liczbą usterek, tym mniej będą w stanie poradzić sobie z nimi.

Również podczas konserwacji należy przeprowadzić odpowiednią kontrolę rurociągu, dróg oddechowych i filtrów, aby zmniejszyć ryzyko awarii. Jeżeli okaże się, że rury, zawory, cylindry itp. są uszkodzone, należy podjąć odpowiednie kroki w celu naprawy lub wymiany części. Harmonogram konserwacji powinien być taki, aby uwzględniał obszary, w których często występują usterki w działaniu.

Inne problemy, takie jak opór przepływu lub spadek ciśnienia, nie są często spotykane, ale również powinny być regularnie sprawdzane, aby jeszcze bardziej zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia awarii.

Znaczenie codziennej konserwacji

Tak, w porównaniu z innymi systemami mechanicznymi, systemy pneumatyczne są znacznie lepsze, jeśli chodzi o problemy, ale nie oznacza to, że nie wymagają konserwacji. Problemy, które pojawiają się co jakiś czas, nie są tak trudne do rozwiązania, jak w przypadku innych systemów, ale tylko wtedy, gdy są one odpowiednio konserwowane i pielęgnowane.

Systemy pneumatyczne powodują mniej problemów tylko wtedy, gdy konserwacja jest przeprowadzana codziennie. W związku z tym codzienna konserwacja ma ogromne znaczenie dla zapewnienia, że system działa w możliwie najlepszym stanie.

Istnieje szereg wytycznych, które mogą ułatwić codzienną konserwację systemów pneumatycznych, sprawdźmy niektóre z nich:

  • Zawsze upewnij się, że posiadasz dokładny obwód oraz schemat działania systemu pneumatycznego. Jeśli po instalacji zostaną wprowadzone jakiekolwiek zmiany, należy upewnić się, że są one również dokonywane w tym samym kierunku.
  • Należy zwrócić uwagę, aby zawory impulsowe systemu były zabezpieczone przed nadmiarem zanieczyszczeń, wstrząsami mechanicznymi i wodą chłodzącą.
  • Odciski elementów i urządzeń powinny być dokładne i dobrze widoczne.
  • Otwory zaworowe podane przez producentów powinny być stosowane wyłącznie z otworami zaworowymi.
  • Nie wiercić elementów systemu w celu wykonania nowego otworu.
  • Jeśli potrzebujesz dodatkowego otworu, przedyskutuj to z producentem, który może zaprojektować dla Ciebie system dostosowany do Twoich potrzeb.
  • Jednostka serwisowa systemu powinna być wyraźnie widoczna i łatwa w obsłudze. Jeśli to możliwe, należy również upewnić się, że jest on umieszczony wyżej niż pozostałe elementy.
  • Nie należy zwiększać przepustnicy w stosunku do tego, co jest potrzebne i określone przez producenta.
  • W przypadku demontażu cylindrów lub zaworów, należy zadbać o ich uszczelnienie. Nawet podczas ich ponownego montażu należy upewnić się, że są one prawidłowo umieszczone.
  • Zawory uruchamiane, choć wydają się łatwe w obsłudze, ale wiadomo, że powodują poważne problemy. Dlatego dobrze jest zapewnić, że są one sterowane we właściwym kierunku i tylko przy wymaganych prędkościach.

Wyciek

Wyciek jest kolejnym ważnym i najbardziej powszechnym aspektem każdego systemu pneumatycznego. Jeśli nie zostaną wykryte przez długi czas, mogą wystąpić problemy takie jak zwiększone obciążenie systemu, marnotrawstwo sprężonego powietrza, zwiększone koszty konserwacji i eksploatacji bez owocnych rezultatów, a nawet ryzyko utraty jakości produkcji.

Mimo że jest to powszechny problem, który może być bardzo niszczycielski, jeśli pozostanie na długi czas, wyciek powietrza jest w rzeczywistości bardzo łatwy do wykrycia i zatrzymania.

Jest to łatwe ze względu na naturę powietrza. Ucieka przez hałas, który sprawia, że jest bardzo łatwo zauważalny w każdym systemie. Jeśli wyciek jest bardzo mały i nie wydaje żadnego dźwięku uciekającego powietrza, spróbuj zastosować roztwór wody z mydłem w danym obszarze.

Jeśli nie ma wycieku woda z mydłem pozostanie taka, jaka jest, ale jeśli wystąpi wyciek powietrza, zacznie wytwarzać pęcherzyki powietrza.

Po wykryciu pęcherzyków powietrza można po prostu dokręcić dławiki, armaturę lub połączenia. Jeśli wyciek jest znaczny, możesz pomyśleć o całkowitej wymianie uszkodzonej części na nową. Na rynku dostępnych jest również wiele produktów do klejenia, które są specjalnie zaprojektowane do zastosowań komercyjnych, można nawet użyć ich do wyeliminowania wycieków.

Smarownica z regulatorem filtra (FRL)

Jeśli konserwacja jest dobrze zaplanowana i codziennie wykonywana przez eksperta, systemy pneumatyczne działają bardzo długo.

Główne przyczyny, takie jak brud, niski poziom oleju smarowego, uszkodzenia gruczołów lub zaworów itp. mogą być usunięte poprzez zapewnienie, że FRL układu jest w dobrym stanie.

FRL jest komponentem, który został zaprojektowany tak, aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do układu, a także aby zapewnić dostępność odpowiedniej ilości smaru w układzie przez cały czas, tak aby zmniejszyć uszkodzenia spowodowane tarciem.

Tak więc, jeśli FRL jest w dobrym stanie, cały układ pneumatyczny może działać bez zarzutu.

Podsumowanie

Nawet jeśli systemy pneumatyczne są mniej podatne na problemy, wymagają codziennej konserwacji. W przypadku poważnej awarii, osoba odpowiedzialna za konserwację powinna zlokalizować usterkę i spróbować zrozumieć naturę problemu.

Jeśli można go naprawić, należy to zrobić postępując zgodnie z wszystkimi wytycznymi, lub jeśli jest to coś ważnego, część należy wymienić na nową.