Przemysł 4.0 Oferuje Możliwości Poprawy Jakości Produkcji

Od dziesięcioleci producenci stosują programy ciągłego doskonalenia i zarządzania jakością oparte na filozofiach Lean, Six Sigma lub ogólnej efektywności sprzętu (OEE).

Chociaż stanowią one solidną podstawę doskonałości operacyjnej, nowa fala podejść opartych na technologiach Industry 4.0 oferuje niezrównane możliwości doskonalenia.

Dojrzałość cyfrowa koreluje z przewagą konkurencyjną w czasie w stosunku do rynku, efektywności kosztowej, jakości produktu i zadowolenia klienta. Ale co trzeba zrobić, aby osiągnąć dojrzałość cyfrową?

Przeprowadzona przez Emersona analiza wyników osiąganych przez przemysł wydobywczy w górnym kwartylu zapewnia dobre ramy, określając pięć kompetencji dojrzałych cyfrowo organizacji: zautomatyzowany przepływ pracy, wsparcie decyzyjne, mobilność, podnoszenie kwalifikacji pracowników i zarządzanie zmianami.

Kompetencja 1: Zautomatyzowany przepływ pracy

Wielu producentów realizuje zlecenia produkcyjne, plan kontroli zapobiegawczej lub przepływy pracy z surowcami poprzez kompilację informacji z systemu realizacji produkcji (MES), systemu zarządzania magazynem (WMS) oraz wielu innych źródeł informacji i formatów, takich jak arkusze kalkulacyjne Excel.

Dojrzali cyfrowo producenci przenoszą to na wyższy poziom, wykorzystując zautomatyzowane przepływy pracy w celu zaaranżowania różnych systemów, ludzi i maszyn do prowadzenia pokazów.

Te przepływy pracy pobierają informacje z różnych systemów, przydzielają zadania ludziom, reagują na zdarzenia i odsyłają informacje z powrotem do systemów.

Pomyśl o dyrygencie orkiestry – on lub ona nie gra na instrumencie, ale zamiast tego instruuje dziesiątki osób, aby grały na swoich instrumentach jednocześnie. I na tym właśnie polega orkiestracja przepływu pracy.

Kompetencja 2: Wsparcie decyzyjne

Organizacje przekształcone cyfrowo zazwyczaj wykorzystują co najmniej jeden z dwóch rodzajów wsparcia decyzyjnego:

Zautomatyzowane wsparcie decyzji, gdzie wsparcie decyzji jest wbudowane w przepływ pracy, dzięki czemu decyzje mogą być podejmowane w sposób zautomatyzowany.

Workflow może zawierać matrycę decyzyjną, która jest w stanie podejmować decyzje w oparciu o dane i decydować, jakie działania powinna podjąć, co wymaga interwencji człowieka, a co nie.
Ekspercka pomoc w podejmowaniu decyzji przez osoby trzecie może przybierać różne formy.

Może to być zewnętrzny konsultant pracujący nad projektem, ekspert osadzony w firmie, ekspert zdalny, który może uzyskać dostęp do danych, gdy jest to konieczne do udzielenia porady, lub wewnętrzny, wysoko wykwalifikowany specjalista w dziedzinie, który posiada umiejętności analityczne, aby móc zrozumieć dane.

Kompetencja 3: Mobilna i zdalna dostępność

Następnym logicznym krokiem zautomatyzowanych procesów i podejmowania decyzji jest dostęp – czyli to, jak Ty i Twoi pracownicy współdziałają z systemami fizycznymi i IT/software, aby wykonać swoją pracę.

Technologie mobilne są w coraz większym stopniu integrowane z systemami – w tym systemami OEE, systemami zarządzania jakością bez dokumentów papierowych i systemami zarządzania konserwacją – w celu stworzenia połączonego pracownika.

Dzięki tej funkcji ludzie mogą swobodnie poruszać się po hali produkcyjnej i koncentrować się na innych podstawowych zadaniach, takich jak ciągłe doskonalenie, dążenie do wyjątków poprzez powiadamianie, a nie monitorowanie systemów i maszyn.


Zdalna dostępność odnosi się do możliwości zdalnego przeglądania wskaźników przez kierowników w czasie rzeczywistym.

Odnosi się to również do tego, że specjaliści ds. domen mogą połączyć się zdalnie z Twoim systemem, aby zobaczyć to, co widzisz i rozwiązać problemy.

Kompetencja 4: Podnoszenie kwalifikacji pracowników
W miarę napływu większej ilości danych z różnych systemów i urządzeń, producenci będą dobrze wykorzystywać zautomatyzowane przepływy pracy w celu zorkiestrowania ludzi, systemów, maszyn i procesów oraz podejmowania inteligentnych działań na podstawie tych danych.

Każda inicjatywa na rzecz transformacji cyfrowej powinna koncentrować się na szkoleniu pracowników i zarządzaniu zmianami.

Jeśli chodzi o pracowników, prawdziwym wyzwaniem jest podnoszenie kwalifikacji operatorów w obszarach ciągłego doskonalenia, konserwacji prewencyjnej i zrozumienia przez nich sposobu działania całej linii, a nie tylko jednej odizolowanej maszyny.

W przypadku menedżerów korzystających ze zautomatyzowanych przepływów pracy, przesunięcie umiejętności polega na ponownym skoncentrowaniu wysiłków w zakresie zarządzania z zarządzania aktywami na głębokim zarządzaniu pracownikami i samym procesem lub przepływem pracy.

Menedżerowie będą musieli wykazać się umiejętnościami w zakresie analizy danych i późniejszego podejmowania decyzji w celu optymalizacji przepływu pracy.

Kompetencja 5: Skuteczne zarządzanie zmianą

Chociaż szkolenie pracowników odgrywa ważną rolę w organizacjach przekształconych cyfrowo, nie należy pomijać zarządzania zmianą jako całości.

Jak zauważono w magazynie CIO „43 procent z 4500 CIO przebadanych w ramach badania Harvey Nash/KPMG CIO z 2017 r. wskazało opór wobec zmian jako główną przeszkodę w realizacji skutecznej strategii cyfrowej”.

Efektywne zarządzanie zmianą wymaga konsekwentnego zaangażowania interesariuszy w trakcie trwania projektu, współpracy międzyresortowej oraz poszukiwania wkładu ze strony osób, które ostatecznie będą kierować nowymi technologiami lub procesami – będą miały najlepsze pomysły, a ich absorpcja zmiany spowoduje albo przerwanie projektu.

Wnioski

Kontrola jakości i czas sprawności operacyjnej nie są nowymi problemami, ale technologie przemysłowe 4.0, takie jak zautomatyzowany przepływ pracy i wsparcie decyzyjne, oferują producentom nowy sposób ich rozwiązywania.

W miarę napływu większej ilości danych z różnych systemów i urządzeń, producenci będą dobrze wykorzystywać zautomatyzowane przepływy pracy w celu zorkiestrowania ludzi, systemów, maszyn i procesów oraz podejmowania inteligentnych działań na podstawie tych danych.