Mechanizmy udarowe kluczy pneumatycznych

Jednym z istotnych czynników wpływających na maksymalny moment obrotowy osiągalny przez klucz pneumatyczny jest zastosowany w nim mechanizm udarowy. Konstrukcja mechanizmu ma także znaczący wpływ na zastosowanie i przeznaczenie klucza. Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne mechanizmy udarowe stosowane w kluczach pneumatycznych, pokrótce opisując ich działanie, wady i zalety.

Twin Hammer

twin-hammer
Twin hammer

Chyba najbardziej popularny mechanizm to TWIN HAMMER (znany również jako “Podwójny Bijak”) składa się z dwóch młotów, obracających się dookoła wrzeciona w zamkniętym systemie. Takie rozwiązanie pozwala na osiągnięcie ogromnego momentu obrotowego w ciągu pierwszych obrotów wirnika, ponieważ oba młoty mogą jednocześnie uderzyć z obu stron. Ta konstrukcja składająca się z dwóch młotów pierścieniowych cechuje się dużą wytrzymałością i szczególnie nadaje się do długich cykli pracy.

Kolejną zaletą tego rozwiązania jest względnie niewielka ilość elementów składowych, dzięki czemu łatwo go serwisować. Mechanizm należy nawilżać smarem. Smarowanie może być łatwo wykonane przez zewnętrzny nypel, bez rozkręcania obudowy klucza. Klucze pneumatyczne z mechanizmem TWIN-HAMMER powinny być stosowane tam gdzie wymagana jest najwyższa wydajność – zastosowania przemysłowe, usługi oponiarskie, linie produkcyjne.

Pin Clutch

pin-clutch
Pin clutch

Mechanizm PIN CLUTCH został zaprojektowany z myślą o szybkim przyroście momentu udarowego przy jego wysokich wartościach. System składa się z dwóchtrzpieni ze stali hartowanej, poruszających się w zamkniętej obudowie z bardzo dużą prędkością.

Nawilża się go olejem silnikowym, który może być łatwo uzupełniony poprzez specjalny otwór wbudowany w obudowę mechanizmu udarowego. Ten rodzaj mechanizmu udarowego jest przeznaczony do krótkich prac montażowych w przemyśle lekkim, do serwisów samochodowych, a także do wszystkich zakładów z krótkimi cyklami pracy.

Rocking Dog

rocking-dog
Rocking dog

Kolejny mechanizm udarowy zwany ROCKING DOG cechuje się prostą i bardzo trwałą konstrukcją z jednym młotem obrotowym (jego prostota przekłada się na relatywnie niewielką cenę). Jego główną zaletą jest duża nośność i stabilność.

Z uwagi na niewielką ilość elementów, bardzo łatwo go serwisować. Do jego nawilżania należy używać smaru. To rozwiązanie jest dedykowane do prac przemysłowych, bardzo wymagających usług, zastosowań warsztatowych, wszędzie tam gdzie niezbędna jest wysoka moc.

Jumbo Hammer

jumbo-hammer
Jumbo hammer

JUMBO HAMMER to odmiana opisanego wyżej rozwiązania TWIN HAMMER z tym, że tutaj zastosowano tylko jeden młot. Rozwiązanie to stosuje się w urządzeniach o zwiększonej mocy.

Tak jak i w oryginalnym rozwiązaniu smarowanie odbywa się przez zewnętrzny nypel bez potrzeby rozkręcania obudowy. JUMBO HAMMER jest przeznaczony do wymagających zastosowań przemysłowych.

Double Hammer

double-hammer
Double hammer

Kolejnym niedrogim i wytrzymałym rozwiązaniem jest DOUBLE HAMMER, z jednym młotem obrotowym, pozwala na osiągnięcie wysokich wartości momentu skręcającego. Przeznaczony do większości prac w lekkim przemyśle, do warsztatów samochodowych i przemysłu oponiarskiego.

Pin Less (Bez-szpilowy)

pin-less
Pin less

Najbardziej zaawansowanym mechanizmem jest PIN LESS. Cała moc jest osiągana przez jeden młot osadzony w obudowie. Młotek obracający się dookoła czopa nie wymaga żadnych dodatkowych szpil czy części.

Stąd nazwa PIN LESS (bez-szpilowy). Otrzymana moc jest prawie całkowicie przeniesiona bezpośrednio na czop. To rozwiązanie jest zaawansowanym rozwinięciem mechanizmu ROCKING DOG. Wyjątkową zaletą jest ekstremalnie wysoka moc wyjściowa i z tego powodu urządzenie wyposażone w to rozwiązanie nie nadaje się do delikatnych i precyzyjnych zastosowań.

Dzięki niewielkiej ilości elementów mechanizm jest wyjątkowo trwały i łatwy serwisowaniu (nawilżanie smarem). Przeznaczony jest do najbardziej wymagających zastosowań – przemysł, serwis tirów, maszyny budowlane i inne zastosowania gdzie niezbędna jest ogromna moc udarowa.

Czy artykuł okazał się pomocny?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 4.8 / 5. Ilość głosów: 13

Bądź pierwszym, który oceni ten post.

David jest redaktorem bloga pneumatig i głównym autorem jego artykułów. Jest także studentem automatyki na Politechnice Gdańskiej.

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x