Kilka słów o uzdatnianiu powietrza Cz. 2

Kilka słów o uzdatnianiu powietrza Cz. 2

Jest to druga część naszego wpisu o uzdatnianiu powietrza, po część pierwszą zapraszamy tutaj.

Regulacja Ciśnienia

Każdy sprzęt pneumatyczny ma wytyczne w jakim zakresie ciśnieniowym powinien być użytkowany. Przekroczenie tego ciśnienia nie oznacza, że otrzymamy zwiększoną wydajność; jedynie spowoduje to nadmierne zużycie sprężonego powietrza co obniży wydajność naszej instalacji pneumatycznej. W celu optymalnego wykorzystania powietrza niezbędne jest zmniejszenie ciśnienia, które opuszcza kompresor do wymaganego przez dany element (  narzędzia, filtry itp. ).

Reduktor z blokadą na kluczyk

Reduktor z blokadą na kluczyk

Systemy działają na dwóch poziomach ciśnieniowych – sprężone powietrze przechowywane w zbiorniku odbiornika pod wyższym ciśnieniem oraz powietrze zużywane przez siłowniki i inne urządzenia. Taki układ gwarantuje, że kompresja nie jest w ciągłym trybie pracy.

Regulatory – zawory redukcyjne, sterujące ciśnieniem. Posiadają dwie ważne właściwości użytkowe: rozporządzanie ( utrzymywanie spójnego ciśnienia wyjściowego niezależnie od ciśnienia wlotowego ) i ilość przepływu ( utrzymanie spójnego ciśnienia niezależnie od natężenia przepływu). Typ reduktora będzie dyktować nam rodzaj regulacji jakiej potrzebujemy oraz ilość przepływu.

Większość regulatorów dzieli się na trzy kategorie: reduktory ogólnego przeznaczenia, regulatory pilotowane i regulatory do specjalnego przeznaczenia. Większość regulatorów ogólnego przeznaczenia to typy membranowe, choć wersje tłokowe używane są tam gdzie wymaga się od nich większej przepustowości. Uśmierzające regulatory mogą być dostosowywane do obniżenia ciśnienia wylotowego bez uruchamiania sprzętu.

Regulatory pilotażowe – regulują ciśnienie wylotowe dzięki którym jesteśmy w stanie kontrolować sygnał wytworzony przez regulator precyzyjny. Oznacza to, że na przykład regulator może być instalowany w dużych sieciach dystrybucyjnych załóżmy na parterze a kontrolować możemy go z innego piętra pilotem sterowanym pneumatycznie. Inżynierowie zazwyczaj używają tego typu regulatorów gdzie wymaga się dużego stałego dopływu powietrza.

Regulatory precyzyjne – są zwykle wykorzystywane do zastosowań gdzie szybka reakcja, dokładna powtarzalność i kontrola ciśnienia wylotowego są konieczne. Jednostki te mają ograniczony zakres działania, ale lepsze właściwości przepływowe i regulacyjne niż inne reduktory. Regulatory te są wstanie Reduktor ciśnienia-2obniżyć swój przepływ nawet o 80-90% do takich specjalistycznych zastosowań jak pasy napinające i tłoczenie papieru.


Regulatory specjalnego przeznaczenia
mogą być oparte na dowolnym z wyżej wymienionych wszystko zależy od tego do czego będzie stosowany. Na przykład mogą być skonstruowane ze specjalnych materiałów takich jak stal nierdzewna, współpracować z tłokiem zamiast z kołem zamachowym lub posiadać większe przepływy zwalniające.

Wszystkie te regulatory są dostępne w naszej ofercie w kategorii reduktory.

Kombinacja filtro-reduktorów lub stacji przygotowania powietrza pozwoli nam zaoszczędzić miejsca oraz kosztów. Regulatory specjalistyczne są w stanie usunąć drobne cząstki oleju oraz zapewnić precyzyjną regulację ciśnienia.

Smarowanie

Kolejnym ważnym krokiem w instalacji sprężonego powietrza jest wprowadzenie smaru w celu zapewnienia urządzeniom bezproblemowej pracy bez nadmiernego oporu. Należy pamiętać, że olej z kompresora jest zanieczyszczony oraz utracił swoje właściwości smarownicze i powinien być odfiltrowany.

Smar w postaci mikro mgły tworzy lekkie cząsteczki o wielkości mniejszej niż dwa mikrometry. Cząstki mikro-mgły są w stanie zapewnić proporcjonalne smarowanie poprzez liczne wyloty smarownicze, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla wielu układów pneumatycznych.

Jednym z rodzajów smarownic jest pompa wtryskowa. Działa inaczej niż smarownica aerozolowa, zamiast ciągłego dostarczania smaru w postaci mikro-mgły, jednorazowo wtryskuje taką samą ilość oleju z każdym cyklem. Ten typ smarownic jest często używany w sieciach transportowych.

Większość zaworów i siłowników zasilanych pneumatycznie są smarowane wstępnie oraz w większości przypadków, nie wymagają dodatkowego smarowania w trakcie eksploatacji. Inne elementy mogą być naprawione przez inżynierów, ale muszą oni zastosować nowy smar przed wdrożeniem ich do systemu pneumatycznego. Ponadto zanieczyszczone powietrze stopniowo będzie uszkadzać oryginalny smar i obniży trwałość uszczelnień.Instalacja-sprężonego-powietrza

Wstępne smarowanie powietrza wydłuża żywotność oraz wydajność poszczególnych elementów. Aplikacje, które działają według cykli na dużych prędkościach lub używają dużych łożysk o dużej średnicy generują ciepło, które zużywa wewnętrzne smarowanie. Badania laboratoryjne wykazały, że żywotność tych cylindrów można podwoić stosując smarowane powietrze. Smarowanie powietrza jest również niezbędne w urządzeniach, które nie są smarowane wstępnie.

Smarowane powietrze przedłuża żywotność cylindra, ale również wypłukuje z niego oryginalny smar. Tak więc jak już raz wprowadzimy smarowane powietrze to zawsze musi być ono stosowane. Ilość oleju wystarczająca do smarowania będzie się różnić dla każdego urządzenia. Dlatego zawsze należy się stosować do zaleceń producentów.

Ochrona

Sprężone powietrze posiada ogromną moc więc wymagane jest, aby posiadało zabezpieczenia w celu zapewnienia ochrony personelowi oraz urządzenią.

Ochrona przed sprężonym powietrzemPierwszym czynnikiem jest ochrona nadciśnienia. Komponenty systemów często operują na niższym ciśnieniu niż te generowane przez sprężarkę. Jeżeli z jakiegoś powodu regulatory ciśnienia nie zredukują go do bezpiecznego ciśnienia roboczego to nadciśnienie w urządzeniach spowoduje awarie sprzętu a nawet ich destrukcje.

Najczęściej nadciśnienie chronimy poprzez zawór bezpieczeństwa. Zawory bezpieczeństwa powinny działać tylko wtedy gdy system przekracza ciśnienie ustawione, więc muszą być ustawione do ciśnienia wyższego niż te w regulatorach.

Uruchomienie

Ładowanie podczas rozruchu może spowodować niepotrzebne zużycie ruchomych części a nagły ruch może spowodować obrażenia dla personelu. Zawory łagodnego startu pozwalają nam uniknąć tych problemów. Zawory pozwalają nam również na stopniowe „pompowanie” powietrza do instalacji pneumatycznej a regulatory na kontrolowanie szybkości wzrostu ciśnienia.

Jest to bardziej ekonomiczne, aby ustawić te urządzenia w pobliżu urządzeń przeznaczonych do ochrony niż zamieścić większy zawór do całego systemu.