Kilka słów na temat oczyszczania powietrza Część 2

Jest to druga część naszego wpisu o uzdatnianiu powietrza, pierwsza część jest tutaj.

Regulacja ciśnienia

Każde urządzenie pneumatyczne posiada wytyczne dotyczące zakresu, w jakim powinno być eksploatowane. Przekroczenie tego ciśnienia nie oznacza, że osiągniemy zwiększoną wydajność, a jedynie spowoduje nadmierne zużycie sprężonego powietrza, co zmniejszy wydajność naszej instalacji pneumatycznej. W celu optymalnego wykorzystania powietrza konieczne jest obniżenie ciśnienia, które pozostawia sprężarkę do wymaganego ciśnienia (narzędzia, filtry itp.).

Systemy pracują na dwóch poziomach ciśnienia – sprężone powietrze magazynowane w zbiorniku odbiornika przy wyższym ciśnieniu oraz powietrze wykorzystywane przez siłowniki i inne urządzenia. Gwarantuje to, że sprężone powietrze nie będzie pracować w trybie ciągłym.

Sterowniki – zawory redukcyjne sterowane ciśnieniowo. Posiadają dwie ważne właściwości funkcjonalne: dyspozycyjność (utrzymanie stałego ciśnienia wyjściowego niezależnie od ciśnienia wlotowego) i natężenie przepływu (utrzymanie stałego ciśnienia niezależnie od natężenia przepływu). Rodzaj reduktora będzie dyktował nam, jakiego typu regulacji potrzebujemy i natężenia przepływu.

Większość regulatorów podzielona jest na trzy kategorie: regulatory ogólnego przeznaczenia, regulatory i regulatory do celów specjalnych.

Większość regulatorów ogólnego przeznaczenia to regulatory membranowe, choć w przypadku, gdy wymagana jest większa przepustowość, stosowane są wersje tłokowe. Regulatory pomiarowe mogą być regulowane w celu zmniejszenia ciśnienia tłoczenia bez konieczności uruchamiania urządzenia.

Pilotowe regulatory – regulują ciśnienie wylotowe, dzięki czemu jesteśmy w stanie sterować sygnałem generowanym przez precyzyjny regulator.

Oznacza to, że np. sterownik może być zainstalowany w dużych sieciach dystrybucyjnych i umieszczony na parterze oraz może być sterowany z innego piętra za pomocą pilota sterowanego pneumatycznie. Inżynierowie zazwyczaj używają tego typu regulatorów, gdzie wymagany jest stały, wysoki dopływ powietrza.

Regulatory precyzyjne – zazwyczaj stosowane w aplikacjach, w których wymagana jest szybka reakcja, dokładna powtarzalność i regulacja ciśnienia tłoczenia. Urządzenia te mają ograniczony zakres działania, ale lepsze właściwości przepływowe i regulacyjne niż inne reduktory.

Regulatory te są w stanie wytrzymać działanie reduktora ciśnienia-2, redukując swoje natężenie przepływu nawet o 80-90% w zastosowaniach specjalnych, takich jak napinanie pasków i prasowanie papieru.
Regulatory specjalnego przeznaczenia mogą być oparte na dowolnej z wyżej wymienionych rzeczy w zależności od tego, do czego są używane. Na przykład, mogą być one wykonane ze specjalnych materiałów, takich jak stal nierdzewna, mogą pracować z tłokiem zamiast koła zamachowego, lub mogą mieć wyższe przepływy uwalniania.

Wszystkie te regulatory są dostępne w naszej ofercie produktów w kategorii reduktorów.

Połączenie filtra/regulatora lub stacji klimatyzacyjnej pozwoli Ci zaoszczędzić miejsce i koszty. Specjalistyczne reduktory są w stanie usunąć drobne cząsteczki oleju i zapewnić precyzyjną kontrolę ciśnienia.

Smarowanie

Kolejnym ważnym krokiem w systemie sprężonego powietrza jest wprowadzenie smaru zapewniającego bezproblemową pracę bez nadmiernego oporu. Należy pamiętać, że olej ze sprężarki jest brudny, stracił swoje właściwości smarne i powinien być odfiltrowany.

Smar w postaci mikro mgiełki tworzy lekką cząsteczkę o wielkości mniejszej niż dwa mikrometry. Cząsteczki mikro mgły są w stanie zapewnić proporcjonalne smarowanie poprzez liczne wyloty smarowania, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla wielu układów pneumatycznych.

Jednym z smarownic jest pompa wtryskowa. W przeciwieństwie do smarownic aerozolowych, zamiast ciągłego dostarczania smaru w postaci mikromgły, wtryskuje taką samą ilość oleju w każdym cyklu naraz. Ten typ smarownicy jest często stosowany w sieciach transportowych.

Większość zaworów i siłowników zasilanych pneumatycznie jest wstępnie nasmarowana i w większości przypadków nie wymaga dodatkowego smarowania podczas pracy. Inne elementy mogą być naprawiane przez inżynierów, ale zanim będą mogły zostać włączone do układu pneumatycznego, muszą oni użyć nowego smaru.

Ponadto zanieczyszczone powietrze stopniowo uszkadza oryginalny smar i skraca żywotność uszczelek.

Jeżeli jesteś zainteresowany kupnem któregoś to odwiedź nasz sklep https://www.pneumatig.eu/uzdatnianie-sprezonego-powietrza.html