Elementy wykorzystywane do przygotowania powietrza w układzie pneumatycznym

Pierwszymi elementami pneumatycznymi w sprężarce, które znajdują się w pierwszej kolejności, są urządzenia przygotowujące powietrze. Są one potrzebne, aby mogły pomóc w przygotowaniu czynnika roboczego, który jest niezbędny do prawidłowego działania elementów pneumatycznych. Czyszczenie to filtracja, która redukuje cząstki stałe, skroploną wodę i olej.

Elementy redukcyjne służą do regulacji ciśnienia tak, aby mogło ono osiągnąć wymagany poziom. Smarownice służą do redukcji mgły olejowej.

Przygotowanie sprężonego powietrza jest konieczne, aby elementy pneumatyczne były stabilne, a przepisy i kontrole mogły przedłużyć ich żywotność. Redukcja awarii komponentów może zostać osiągnięta, gdy części ruchome lub uszczelnienie zostały nasmarowane.

Cząstki stałe dostają się do sprężonego powietrza za pomocą sprężarki, gdy pobiera ona powietrze znajdujące się w jej otoczeniu. Pozostają one w urządzeniu, w którym sprężone powietrze pozostaje, takim jak instalacja i rury.

Cząstki takie są następnie uwalniane w procesie fizyczno-chemicznym, takim jak uszkodzone uszczelki, starzenie się cząstek, kamień i korozja. Mogą być one również usuwane mechanicznie, gdy w sprężarce znajdują się ruchome części oraz elementy pneumatyczne, które zostały włączone do systemu.

Olej znajduje się w sprężarce, szczególnie w tłoku i konstrukcji lub może być w postaci odpadów. Olej przedostaje się przez strumień powietrza na kanałach lub na ścianach. Olej znajduje się w postaci kropli i może wytrącać się tak, że może być kondensatem w przypadku pneumatycznego smarowania mgiełki olejowej wykonywanego celowo.

Woda znajduje się w postaci pary wodnej i jest zasysana w sprężarce powietrza. Woda może dostać się do zbiorników powietrza sprężarki.

Poziom wody w czynniku roboczym w połączeniu z temperaturą powietrza prowadzi do wilgotności. Filtracja sprężonego powietrza odbywa się wewnątrz filtra, który usuwa cząsteczki stałe. Filtr posiada pewien element dokładności oczyszczania. Filtr może również usuwać olej w większych cząstkach.

Filtr musi być wbudowany w korpus, który posiada otwory, wylot i moc. Powietrze dostaje się do filtra zgodnie ze strzałką i jest kierowane w dół, gdzie znajduje się napęd, który powoduje zawirowanie pary wodnej i rozszerza się, wytrącając przy tym wodę znajdującą się w dostępnym powietrzu.

Separacja oleju odbywa się za pomocą separatora oleju. Olej kondensacyjny z wodą jest najpierw usuwany przez filtry, ale niektóre pozostają w powietrzu.

Są takie gałęzie przemysłu, w których powietrze musi być wolne od oleju, jak w medycynie, lakiernictwie, farmacji i przemyśle spożywczym. Nie jest to również dobre dla automatyzacji automatyki przemysłowej.

Aby mieć najlepsze powietrze do użytku, powietrze musi przejść przez filtr wstępny, gdzie powietrze musi przejść przez filtry, gdzie powietrze jest oczyszczane przez pozbycie się stężeń cząstek oleju. Filtracja prowadzi do pierwszej klasy czystości i filtracji wykonywanej przez filtr z węglem aktywnym. Wiecej na temat uzdatniania powietrza tutaj.

Odwadnianie wody ze sprężonego oleju powinno odbywać się przez filtry na pierwszym poziomie, ale resztę należy wykonać za pomocą osuszacza, który chemicznie i fizycznie usuwa wodę. Jest to poziom, który zapewnia, że powietrze jest w pełni przygotowane do dobrej pracy.

Wytrącona woda znajdująca się w systemie pneumatycznym prowadzi do wielu awarii i zakłóceń. Woda może prowadzić do korozji i zmniejsza aktywny przekrój elementu kanałowego powietrza oraz zwiększa tarcie powietrza na powierzchni, która została skorodowana.

W celu zmniejszenia ciśnienia w każdym układzie pneumatycznym istnieje potrzeba zastosowania reduktorów ciśnienia. Zawory takie znajdują się w grupie elementów sterujących ciśnieniem i można je regulować ręcznie.

Ich zadaniem jest utrzymanie ciśnienia na stałym poziomie, nawet jeśli ciśnienie wlotowe może być wyższe, nawet jeśli mogą wystąpić zmiany natężenia przepływu w zaworze.

Elementy te znajdują się w grupach tych, które mają bezpośrednie działanie lub tych, które oferują drugie ciśnienie sterujące, które są wewnętrznym ciśnieniem referencyjnym. Składnikami są zawory piezoelektryczne lub zawory elektromagnetyczne.

Smarowanie

Smarowanie układu pneumatycznego odbywa się na elementach i jest ważne przy tworzeniu tarcia par kinematycznych. Mogą to być siłowniki pneumatyczne, tłoczysko i tuleja tłokowa.

Aby zapewnić prawidłową pracę urządzenia, należy je smarować olejem. Smarowanie powietrza jest również wymagane w przypadku narzędzi pneumatycznych, takich jak szlifierki, wkrętaki, wiertarki i młotki.

Smarowanie sprężonym powietrzem przedostaje się do układu roboczego jak cząsteczki oleju lub mgiełka oleju i dociera do cylindrów i innych ruchomych części, które również są smarowane. Pomaga to zapobiegać awariom i usterkom, a jednocześnie może wydłużyć żywotność części przy jednoczesnym zmniejszeniu korozji.

Smarownice występują w różnych typach, są pęcherzykowe, wtryskowe, knotowe, selekcyjne i poidła. Te, które są powszechnie znane są jak smarownice do złączek. Opierają się one na systemie, w którym ciśnienie spada w dyszy pistoletu smarowego i pobiera trochę oleju znajdującego się w zbiorniku za pomocą komory kropli przez rurę.

Strumień rozbija olej do mgły i jest następnie wprowadzany do układu pneumatycznego.

Elementy przygotowania powietrza na poziomie profesjonalnym są złożone i mogą obejmować inne dodatkowe urządzenia, które są niezbędne do stosowania w układzie pneumatycznym.

Mogą być sterowane ręcznie lub mogą korzystać z systemu wolnego startu. Elementami tymi mogą być manometry, przekaźniki pneumonowo-elektryczne, elektromagnesy i zawory odcinające.

Działania te prowadzą do rozszerzenia funkcjonalności normalnych urządzeń wykorzystujących powietrze. Elementy przygotowawcze mogą składać się z dwuczęściowych jednostek serwisowych, które są filtrami-regulatorami z smarownicą lub trzyczęściowymi

Jednostka zawierająca filtr, zawór redukcyjny ciśnienia z smarownicą.

Jeżeli są Państwo zainteresowani smarownicami zapraszamy tutaj
https://www.pneumatig.eu/uzdatnianie-sprezonego-powietrza/smarownice.html