5 Przyczyny awarii silników TEFC

5 Przyczyny awarii silników TEFC

Całkowicie zamknięte silniki chłodzone wentylatorem (TEFC) doskonale sprawdzają się w trudnych warunkach środowiskowych, takich jak przemysł naftowy, chemiczny i wodno-kanalizacyjny.

Ale to, że są one zmuszone do ciężkiej pracy w trudnych warunkach, nie oznacza, że też nie mogą się zużywać.

Bez prawidłowej instalacji, eksploatacji i konserwacji silniki TEFC mogą ulec awarii.

Poniżej przedstawiono pięć powodów, dla których silniki TEFC zazwyczaj zawodzą i jak można temu zapobiec.

Nieprawidłowy montaż, powodujący nadmierną temperaturę.

Jeżeli silniki TEFC są instalowane w obszarach słabo wentylowanych, temperatury uzwojeń mogą przekroczyć wartość znamionową wzrostu temperatury projektowej, prowadząc do przedwczesnej awarii.

Upewnij się, że silnik znajduje się w odpowiednio wentylowanym pomieszczeniu, aby zapobiec przegrzaniu.

Niewłaściwa instalacja powodująca nadmierne drgania.

W oczyszczalniach ścieków wiele silników jest napędzanych pasowo lub montowanych do urządzeń za pomocą elastycznego sprzęgła.

W obu przypadkach, laserowe osiowanie wałów jest niezbędne do zapewnienia właściwej pracy.

Jeśli wały silnika nie są prawidłowo ustawione, nadmierne drgania spowodują przedwczesną awarię łożyska.

Niewłaściwy montaż silników z napędami o zmiennej częstotliwości (VFD), powodujący obróbkę elektroerozyjną (EDM) i rowkowanie łożysk.

Pompy i dmuchawy stanowią do 70 procent całkowitego obciążenia elektrycznego oczyszczalni ścieków.

W rezultacie większość silników pomp i dmuchaw jest eksploatowana na napędach VFD w celu utrzymania niskiego prądu rozruchowego i umożliwienia operatorom utrzymania lepszej jakości ścieków podczas załadunku dobowego.

Silniki, które nie są wyposażone w urządzenia ograniczające prąd wału, będą narażone na prądy błądzące wału, które powodują awarię łożyska.

W przypadku silników o mocy poniżej 25 KM zaleca się stosowanie pierścieni uziemiających wał jako taniego rozwiązania w celu ograniczenia prądów wału i ochrony łożysk przed elektroerozyjną obróbką metali.

Urządzenia te wymagają jednak regularnej konserwacji w celu zapewnienia, że cząsteczki nie gromadzą się na szczotkach i zmniejszają bieżące zdolności łagodzące pierścienia uziemiającego wału.

W przypadku silników o mocy większej niż 25 KM, izolowane łożyska silnika są zalecane jako niższa opcja konserwacji w celu zmniejszenia poboru prądu.

Niewłaściwa praca silników z napędami o zmiennej częstotliwości (VFDs) powodująca nadmierne temperatury uzwojeń silnika.

Ważne jest zrozumienie ograniczeń częstotliwości urządzeń.

Typowe silniki TEFC są przeznaczone do pracy w zakresie częstotliwości od 20 Hz do 60 Hz.

Praca poza tymi granicami może spowodować przegrzanie uzwojeń i awarię silnika.

Należy również pamiętać, że wiele pomp i dmuchaw ma ograniczoną częstotliwość przy częstotliwościach większych niż 20 Hz.

Jeśli częstotliwość przekracza 20 Hz, różne technologie mogą doświadczyć szeregu problemów:

Pompy odśrodkowe mogą napotkać kawitację.

Dmuchawy odśrodkowe mogą napotkać przepięcia.

Dmuchawy krzywkowe z wypornością dodatnią mogą napotkać rozszerzalność cieplną wynikającą z poślizgu wirnika.

Producenci powinni dostarczyć urządzenia procesowe (pompy, dmuchawy itp.

) z odpowiednim silnikiem i kombinacją VFD.

Nieprawidłowe programowanie VFD może spowodować przedwczesną awarię silnika lub sprzętu.

Niewłaściwa konserwacja smarowania łożysk silnika i pierścieni uziemiających wału, powodująca przedwczesną awarię.

Podobnie jak w przypadku każdego innego sprzętu, należy zawsze przestrzegać zalecanych przez producentów częstotliwości serwisowych dla czyszczenia lub wymiany pierścienia do smarowania łożysk i uziemienia wału.

Jeśli masz problem z silnikiem TEFC, przyczyną może być jeden z tych problemów.

Zawsze należy upewnić się, że silniki są zaprojektowane dla właściwego cyklu pracy, są wyposażone w urządzenia ograniczające prąd oraz są instalowane i konserwowane zgodnie ze wszystkimi instrukcjami producenta.

Jeśli masz więcej pytań na ten temat, skontaktuj się z jednym z naszych ekspertów lub pozostaw komentarz poniżej.

hbspt.

cta.

_relativeUrls=true;hbspt.

cta.

load(2510332, ‚013c4ccb-a788-4448-9d11-651fcdc573ab’, {});